dinsdag 23 juli 2013

Dag 10

Het was een warme nacht. Voor het eerst heb ik mijn slaapzak niet nodig gehad. Al vroeg begint het kind van de buren weer te huilen. Dan besluit ik maar mijn bed uit te komen om er vanaf te zijn. Op weg naar de washokken vraagt er een vrouw aan mij hoe laat de winkel open is. Ik had afgesproken om de broodjes om 9 uur op te halen dus dan moet hij wel open zijn. Mijn voeten zien er al beter uit dus ik besluit geen nieuwe blarenpleisters meer op te plakken. Een aantal minuten voor 9 ben ik weer klaar om te vertrekken. Als ik bij de winkel/receptie aankom staat dezelfde vrouw er al te wachten. Na een kort praatje gaat de winkel open en haal ik mijn broodjes op. Ik koop ook een aantal plakjes kaas en een literfles Sisi. Als ik aan het ontbijten ben op het terras vraagt Bertus nog de link van mijn blog. Hij heeft eerder gasten op de camping gehad die het Pieterpad bewandelde maar weet nooit hoe dat is afgelopen. Dat wil hij deze keer voorkomen.

Aan het einde van de straat voel ik alsnog een drukkende plek op mijn voet. Bij het eerste bankje dat ik tegenkom plak ik nog snel een blarenpleister erop en dan kan ik mijn weg weer vervolgen. Zo'n 20 minuten later bereik ik Vorden dat ongeveer op de helft ligt van het Pieterpad. Het eerste boekje met de etappes heb ik daarmee in ieder geval uit. Op het eindpunt van deel 1 staat Kasteel Vorden en een monument ter nagedachtenis aan de bedenkers van het Pieterpad. Ik maak een paar foto's van het kasteel en stap in de voetsporen van het monument voordat ik verder loop.

In een klein dorpje dat maar uit 1 straat bestaat zitten een paar jongeren op een kruispunt in de schaduw. Het is er blijkbaar zo rustig dat het niet veel uitmaakt dat je midden op de weg gaat zitten. Wanneer ik er voorbij loop begroeten ze me vriendelijk terwijl ze een pilsje aan het nuttigen zijn. Even verderop loop ik langs uitgestrekte golfvelden.

Op een bankje in de bossen vraagt een vrouw aan mij of ik een foto van haar wil maken. Ze zegt me gezien te hebben op het station in Vorden terwijl ze in de bus zat. Zij loopt van Zuid naar Noord en komt zelf uit Maastricht. Het wordt voor dit jaar haar laatste etappe, de rest wil ze volgend jaar gaan lopen. Ze is onderweg nog 2 andere wandelaars tegengekomen die het hele Pieterpad in 1 keer lopen. Ben ik blijkbaar toch niet de enige. Na een lange tijd kletsen gaan we ieder weer onze eigen weg. In de tussentijd zijn er twee andere wandelaars voorbij gelopen, maar die hebben al een flinke voorsprong.

In de bossen hoor ik plots iets ritselen. Ik besteedt er niet te veel aandacht aan omdat het vaak konijnen of vogels zijn. Een paar stappen verder zie ik ineens een wild hert voorbij rennen. Maar als ik mijn telefoon erbij pak om een foto te maken is hij jammer genoeg al weer weg. De rest van de etappe loopt veel over de terreinen van boeren en door weilanden.

Als ik in Zelhem aankom vindt ik het wel weer genoeg geweest voor vandaag. Het volgende stuk is ruim 20 kilometer. Op een terras bij een Chinese frietboer bestel ik een aantal drankjes en bel ik mijn ouders op. De volgende dag geven ze namelijk slecht weer aan en ik heb niet zo veel zin om met natte spullen te lopen. Mijn ouders zijn in de buurt gebleven en ik kan vannacht in de camper slapen. Omdat ze er pas over een half uur zijn loop ik nog een paar kilometer verder tot de rand van de stad.

Aangezien ik nu een aantal etappes voor loop op de planning en het slecht weer wordt wil ik een rustdag nemen. Ik heb nu 14 van de 26 etappes gelopen in 10 dagen en ben wel toe aan een beetje rust. We rijden een paar kilometer naar het oosten om daar op een camping te overnachten. De kampeerplaats is bij een boer achter op het terrein. Het kampeerterrein is niet erg groot en bestaat maar uit 4 plaatsen. We zijn ook maar de enige kampeerders hier.

's Avonds gaan we BBQen en zoals een echte Brabander pak ik een blik Schulten Brau om de avond mee af te sluiten. Dan begint het vanuit het niets te waaien en zetten we de tafels en stoelen snel binnen. Harde wind is meestal een voorbode voor onweer. Niet veel later begint het inderdaad zachtjes te regenen. Ik luister nog wat muziek en ga daarna naar bed toe.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten