vrijdag 26 juli 2013

Dag 13

Omdat de camping gelegen is aan het Pieterpad kan ik na het ontbijt direct beginnen met wandelen. Het is vanaf daar ongeveer een kilometer tot Groesbeek. Achter Groesbeek ga ik een donker bos in met veel heuvels. Doordat de bomen zo dicht op elkaar staan is het er lekker fris.

Nadat ik weer boven op de berg ben stuit ik op een paar fietsers die mij de weg vragen. Ik kan ze niet precies zeggen waar ze naartoe moeten maar weet in ieder geval wel dat ze niet de kant op moeten waar ik vandaan kom. Daar gaat het pad meters naar beneden.

Het is te zien dat het hier heeft gestormd. Overal liggen takken op het pad. Op sommige stukken liggen zo'n grote takken dat ik er van het pad af moet. Er staat ook een boom die al zijn takken en bladeren is kwijtgeraakt. Dit is ook de enige plek in het bos waar ik de lichtstralen door de bomen zie komen.

Tegen het einde van het bos kom ik een groep jeugd scouts tegen. Ze hebben allemaal flinke bepakking bij. Één ventje heeft zelfs 2 tassen om, omdat een ander die niet meer kon dragen. Het is wel een grappig gezicht en ik vraag of ik een foto van ze mag maken.

Bij het verlaten van het bos kom ik een terrasje tegen waar ik uiteraard weer plaats neem. Daar zit ook een andere wandelaar met een nog grotere tas als ik eerst bij me had. Ik vraag me af wat hij dan allemaal bij heeft want hij zegt te overnachten bij Bed & Breakfasts. Ook loopt hij maar de helft van de route en ik had lang niet zoveel spullen nodig. Plots begint het te regenen en gaan we binnen aan een tafeltje zitten. Daar kletsen we door totdat het is opgehouden met regenen. Het duurt zeker een uur voordat het droog genoeg is om te lopen.

Er komt nu een lang recht stuk aan de rand van bossen en door het weiland. Er zijn dus niet veel plaatsen waar ik eventueel zou kunnen schuilen als het weer gaat regenen. Met die gedachte in mijn achterhoofd loop ik zo snel ik kan het pad. De lucht is echter al weer opgeklaard en ik verwacht niet dat er nog een bui komt.

Al gauw kom ik aan in Gennep maar vindt dat ik lang genoeg heb stilgezeten en sla de terrasjes deze keer over. Voorbij Gennep loop ik door mijn eigen stomme schuld verkeerd. Ik had een tunneltje moeten hebben onder de snelweg door, maar omdat ik zo met andere dingen bezig ben vergeet ik dat. Gelukkig is het niet al te ver terug.

Weer in een ander bos aangekomen loop ik door een natuurreservaat. Bij de plas staan een aantal Schotse Hooglanders te grazen. Ze staan een eind van me vandaan dus ik hoef deze keer niet om ze heen te lopen. Verderop is een stuk ontbost, om waarschijnlijk heide te creëren. Maar nu is het er zó kaal dat het net lijkt of er brand is geweest.

Voorbij het dorpje Afferden moet ik met een veer de Maas over en kom dan voor een stukje door Brabant. Het is vanaf hier nog zo'n 5 kilometer tot mijn eindbestemming Vierlingsbeek. Om daar te komen moet ik over gladde modderige landwegen heen. In het laatste stukje bos staan een aantal mensen met een metaaldetector het gebied af te zoeken naar kostbaarheden. Maar je zou natuurlijk ook zomaar granaten tegen kunnen komen uit de 2e wereldoorlog! Mijn ouders pikken me op in het centrum van Vierlingsbeek en we rijden een stukje terug naar Groeningen om op een boerencamping te overnachten.

Deze camping stelt al helemaal niets voor. Het heeft maar een handjevol kampeerplaatsen. In het sanitair wordt volgens mij maar 1 keer in het jaar schoongemaakt. Het hangt er helemaal vol met spinnenwebben en er loopt en vliegt genoeg ander ongedierte langs. Na een snelle douche ga ik dan ook maar gauw weer naar buiten. De avond rond ik weer af met het updaten van mijn blog.

2 opmerkingen:

  1. Ronny fijn dat je nu wat meer kilometers kunt maken zonder al die bagage! En dat van die granaten... (grijns van oor tot oor) Hoe voelde het om weer even voet te zetten op Brabantse bodem? ��

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Linn, het is wel weer fijn om terug onder de rivieren te zijn! Had het toch een beetje gemist.

    BeantwoordenVerwijderen